fredag 30 december 2011

Jag har blivit gammal...

.
... eller tråkig?! Döm själv.

Tidigare var det här med nyår värsta stora grejen för mig. Jag var alltid på jakt efter bästa partyt, roligaste människorna, största festen. Det var alltid dealande med att hitta barnvakt (åt Robin då) om det var "min nyår med honom". Mina barnvakter på den tiden var ju själva relativt partysugna så det var ett fasligt hallå innan man kunde pusta ut. Det skulle fixas kläder, det skulle fixas hår, drickat skulle inhandlas och naglarna skulle fixas. Allt skulle vara tip-top.

Annat är det idag. Igår klippte jag ner mina naglar, konstaterade att jag inte orkade färga håret, benen är orakade och kläder tar jag väl på mig för att jag måste. Vi är bjudna över till bästa grannarna på middag imorgon men vi (läs jag) har tackat nej till att deltaga vid middagen. Inte för att grannarna är tråkiga de är motsatsen till tråkiga men just nu så kräver barnen en hel del (läs, till bristningsgränsen mycket) och att sitta på en nyårsmiddag med andra vuxna som inte är ens närmaste familj ser jag som en utmaning för stor att anta.

När vi sitter och äter middag en vanlig vardag så känner jag mig som en handbollsmålvakt som försöker rädda det som räddas kan och som samtidigt ska serva mjölk till den ene och ta upp en gaffel från golvet samtidigt som man ska försöka peta i sig en makaron i farten för att inte dö i svält. Att då göra detta bland människor man önskar en lugn och fin nyårsmiddag det gör jag bara inte.

Men vi vill ju inte vara tråkiga eller gamla så vi har tackat ja till att närvara vid desserten. Lyxen är ju att grannarna bor "ett-kliv-över-staketet" bort. Så vi tar väl ungarna under var sin arm, kliver över staketet och äter dessert. Om dessa ungar inte sköter sig så tar vi desamma under armen, kliver över staketet åt andra hållet och vi är home safe!

Och det känns helt okej. Självklart hade det varit kul att gå på nåt stort galej, men trots att mina ungar stundtals är ena riktiga skitungar så älskar jag de en gnutta eller två och vill fira in det nya året med de (även om dom kommer att stensova).

Hoppas ni alla får en fartfylld-, lugn-, stillsam eller hur ni nu vill ha er nyår!

Hur ni än väljer att fira in det nya året så var rädda om varandra!

Love

//Tytti

3 kommentarer:

Martina sa...

Haha, du är varken gammal eller tråkig Tytti! För om du var det så skulle det betyda att jag är detsamma nämligen :-P Nyåret ska firas im i all stillhet med svågern med fru, god mat och en och annan amningspaus. Och det ser jag fram emot! :-)
Ha en riktigt mysig nyårsafton och ett gott nytt år!
Kram

Anonym sa...

Du är fortfarande bara en liten barnrumpa ;) En alldeles normal småbarnsmamma är du iaf.

Ha ett riktigt gott slut och ett gott nytt! Ses nästa år!

Kramar Annelie

Sandra sa...

Äh du låter bara fullständigt normal! :) Här blir benen heller inte rakade och kläder är jag nöjd om de inräknar underkläder (och inte endast de mysbrallor och t-shirt jag i raketfart hoppade i på morgonen för att hinna släppa ut valpen i tid) och lyx som rent hår och smink här till ovanligheter. Nyår ska firas med två par till med varsin son i samma ålder som Sam och en drös hundar. Livat m a o, men helt utan partyglam, fina drinkar och innefolk. :) Kram och gott Nytt!!