måndag 27 december 2010

Akuten var god dröj...

.
Med tanke på HUR aktiv Trollungen är så är det ju ett rent under att han bara varit på akuten 2 ggr med jack i huvudet.

Idag röjde han runt hemma med en kompis medan vi mammor satt i köket och fikade. Det gick ganska så vilt till och till slut tog det vilda slut i och med att Leo slog i bakhuvudet i soffbordet. Han är ju en tapper liten pojk och tog sig om huvudet, klämde fram en liten tår och sa aj. Jag skulle blåsa lite och ruskade om håret men insåg till min fasa att min hand blev alldeles röd.

Hoppsan, här räckte det inte med blåsa var min första tanke. Undersökte den söta lilla skallen och insåg att det var ett minst centimeter-stort jack i bakhuvudet. Vi ringde 112 och frågade om dom ville hämta oss eller om vi skulle ta oss nånstans själva och de tyckte väl att vi kunde åka upp till akuten för att kolla till.

Väl där så var det fullt hus och dessutom ett trauma precis när vi kom in. Så det blev till att vänta. När sjuksköterskan Per kom för andra ggn för att kolla till oss och berätta att det skulle ta tid bad jag honom att bara titta till ifall vi verkligen skulle behöva åtgärda detta.

Min plan gick hem. Jag fick bära in en sovande Leo (han hade missat middagsluren) till undersökningsrummet där P kikade och konstaterade att det skulle behövas en dutt lim. Då vi är gamla bekanta bad jag honom vara lite shysst och ta fram den där lilla dutten och laga min son så vi kunde åka hem och snäll som han var så gjorde han det. Så 2 timmar senare var vi hemma igen.

Leo var dock lite upprörd när jag väckte honom för han ville promt träffa Doktorn... jag försökte förklara att "doktorn" varit där och att hans huvud nu var så gott som nytt. Efter lite övertalning fick jag med mig ungen hem i alla fall.... Slutet gott. allting gott!

Mammas tappra....


5 kommentarer:

Jennie sa...

åh lille sötnosen! tur att det inte var värre ändå och att det gick så "fort" på akuten :) Men Leo lär väl få huvudvärk nu efteråt..

lojocas sa...

Skönt att det gick såpass bra och så pass fort ändå. Kramar till er alla

Martina sa...

"klämde fram en liten tår och sa aj". Jag tycker det borde vara stora tårar och höga tjut? Kille av stål den där Leo! ;)

Farbror Alex sa...

Hårda killen är framme. Du får berätta för honom att det är helt okej för killar att visa känslor också!

Lotta sa...

Det är bra med kontakter, i synnerhet på akuten, även om hjälten blev lite besviken. Jag tror han kommer över det?