fredag 19 februari 2010

Bekräftelsemani....

.
En ny slags bekräftelsemani verkar sprida sig i takt med att man blir mer och mer synlig via sina bloggar, facebook och andra media. Det känns som ALLA har ett behov av att berätta att man lagat en 7-rätters middag till sina närmaste 20 kompisar samtidigt som man ammade en unge och nattade en annan. Man måste berätta att man hade mysdag med barnen i pulkabacken och att man grillade korv i -16 och att det var jättemysigt.

Är verkligheten sådan?
Den där 7-rättersmiddagen kanske blev vidbränd samtidigt som man fick såriga bröstvårtor av ungen och ett hysteriskt anfall på toa när ingen såg. Den där mysdagen i pulkabacken kanske fick ägnas åt att tala om för sina snoriga ungjäklar att dom inte skulle slå sina syskon eller andra kids i backen. Korven som var så mysig var förmodligen en kolbit och man förfrös fingrarna när man förtvivlat försökte få upp korken till senapen.

Skapar vi inte lite mer ångest åt våra vänner och läsare genom att skriva om hur "perfekta" våra liv är.... Försöker vi försköna våra vardagsliv?

Och jag säger inte att det är fel, ingen blir gladare än jag när jag läser om mina fejjanvänner som har det bra, har lyckats med en maträtt, har haft myspys med ungarna, en härlig skogspromenad etc etc.

5 kommentarer:

Sandra sa...

Gud så skönt inlägg!! :-) Jag känner också att jag kräks på allas "pluttinuttberättelser". Inte för att jag inte blir glad för deras skull, utan för att jag saknar inläggen med dagarna som gud glömde. De behövs liksom som motvikt för att det ska kännas troligt och realistiskt...

Fast vad vet vi? Kanske vi bara är bittra hormonstinna gravidkossor? ;-)

lojocas sa...

Haha, ja från mig får du då inga pluttinuttberättelser om grillade korvar och 7 rättersmiddag :)

Kram

Agnetha sa...

Instämmer till fullo!!

Så klart att jag blir glad, men samtidigt undrar jag ju ibland om det är jag som har ett konstigt liv, som bölar och skriker åt ungar och hundar och hatar världen och allting mellan varven - utan att vara gravid. ;)

Ha en go helg och hoppas att ni blir helt insnöade (som vi är på väg att bli... :( ) Ja, bokstavligt talat, alltså - inte bildligt. ;)

Kram

Anonym sa...

Hahahaha...

Agnetha sa...

Tack för trevligt sällskap i Hasseldalen i går!
Och för att jag fick pussa på Tarrak MYCKET (och smyga till honom typ dubbelt så mycket godis som du tror :P ).
Hoppas vi kanske kan ses i nästa valplåda också, hos Anki och Siri. :)

Ha det gott och pussa på plins en extra gång från mig.
Kram