lördag 28 november 2009

Vallning = check!

.
Igår var vi och vallade för första ggn. Jajamensan... Eller ja, Tarrak vallade och jag gjorde mitt bästa för att få honom att låta bli. Jag, trollet och Tarrak tog en promenad hem till min syster som fyllde år för att överräcka en liten blomma. Halvvägs hem till henne ligger ett litet mysigt ställer med hästar. Det är hagar på båda sidor om den smala grusvägen som saknar belysning. När vi kommit nästan till änden av vägen hör jag en häst komma galopperande bakom oss. Barnvagn, hund och en skenande häst kändes inte som den bästa kombinationen. Hann tänka till lite innan vildmustangen var framme vid oss. Ställde vagnen så nära staketet jag bara kunde, kallade in Tarrak som jag satte brevid mig och ställde mig på vägen för att försöka dämpa odjurets framfart. Det visade sig att det var en av unghästarna som var på rymmen med grimma och grimskaft på sig. Lyckades lugna honom och locka honom till mig. Han tyckte dock att Tarrak var onödigt närgången så han steppade omkring lite för mycket för att det skulle kännas bra.

Jag lyckades lägga Tarrak och få hästen (läs ponny av mindre modell) lugn. Tog vagnen som jag sköt framför mig med vänster hand fortfarande nära staketet och hästen i den högra. Tarrak tyckte det gick lite väl sakta så han vallade hästen mot mig... eller snarare på mig. Som tur är så var hästen inte så stor och jag kände mig någorlunda säker med honom så med min kropp lyckades jag hålla honom ifrån vagnen. Jag knäppte lös honom från grimskaftet, gick och hämtade kopplet som jag lagt en bit bort tillsammans med blomman och band fast Tarrak. Kändes som den säkraste lösningen. Han var inte helt nöjd med det beslutet och talade högljutt om för mig att han kände sig "kränkt". Men jag fick iaf med mig häst och unge upp till stallplan där jag ringde på dörrn till huset. En farbror öppnade och meddelade att ägarna var på väg och så stängde han dörren.

Som tur var kom tjejerna som uppenbarligen ägde vildhästen precis och jag blev avlastad. Det visade sig att dom var ute och gick med två unghästar då den ena (min kompis) bestämde sig för att dra iväg på egna äventyr. Så slutet gott, allting gott.

Så med detta har jag konstaterat att Tarrak "kan valla" men kan det själv och behöver inte en matte som talar om hur man gör :P. Ett spännande äventyr en fredagkväll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jistanes! Jag hann nästan bli lite putt på dig för att du varit iväg och valla utan att informera mig....du vet ju det här med meddelandeplikt ;) Men nu när jag läst är du förlåten. Vilket äventyr och så skönt att allt gick väl *ser såklart skräckscenario framför mig* Men vilken gubbe!! Kunde han inte "lyft röva" och kommit ut och hjälpt dig - han måste väl sett att du hade barnvagn *suckar*

Kram Annelie

Agnetha sa...

Hahaha, du kunde ju låtit Tarrak vallat tillbaka vildmustangen till tjejerna på egen tass. Himla fiffigt när hund aktiverar sig själv, ju!!! :D :D :D