fredag 29 januari 2010

Skolboksgravid

.
Jag, ett skolboksexempel??

Nedan text står att läsa på familjeliv.se och just idag går jag in i vecka 26:

Vecka 26: 29 jan - 4 feb 2010
Vecka 26Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Givetvis vaknade jag inatt av en "häftig" kramp i vaden som Peter fick hjälpa mig med. Jag försöker intala mig själv att jag inte behöver följa alla graviditetssymptom slaviskt men kroppen vill annat. Gillar sista meningen som jag kanske ska be Peter praktisera redan ikväll... om massagen alltså :).


6 kommentarer:

Helena sa...

Ingen höjdare med kramp :( Hade det jätte ofta så tillslut lärde jag mig att flexa foten när jag sträckte på benen och vips så ingen mer kramp.

Sandra sa...

Hihi, jag fick också kramp i vaderna och hålfötterna som om det vore beställt just i v 26!!! :-)

Agnetha sa...

När jag gick med Gabbe fick jag rådet att förebygga kramp, genom att ställa mig på tå (inte tåspetarna, så klart! *hahaha*) så många gånger som möjligt under dagen och sedan, innan sängdags, stretcha ut vadmuskeln ordentligt. På mig hjälpte det i varje fall (eller också slutade krampen av sig själv...) och det var tur, för kramp i vadmuskeln gör satan så ont. Nästan som värkar... (bra tips för karlar som vill få en aning om hur en värk känns :P )

Kram

Anonym sa...

Tack för senast om jag nu inte sagt det och det har jag nog inte :) Snurriga jag. Fredag hade jag trevligt besök men idag är jag "obokad".

Kramp är inget kul - massage är trevligt = följ boken! ;)

Kram Annelie

Anonym sa...

Lådan är igentejpad, frankerad och skickad. Hinner nog fram till Peters födelsedag....ladda med mat och vatten för hon lär vara hungrig :)
Kram Annelie

Anonym sa...

Kan du lägga in bilder direkt i bloggen eller måste du spara dem någonstans på nätet först?

Kram Annelie