fredag 6 mars 2009

Vi saknar dig...

.
Idag har vi varit på Peters Bonusmorfars Helges begravning. Det känns fortfarande lite overkligt och svårt att förstå att han är borta. Ena dagen sitter han och fikar och pratar fotboll i vår soffa för att nästa dag inte finnas mer.

Helge var ödmjuk, godhjärtad, omtänksam, etc etc. Att han gillade fotboll och då Elfsborg var det nog ingen som kunde undgå. Han missade gärna inte en match. En annan hobby var att åka på auktioner och samla på gamla saker. Strosa runt i skogen och plocka svamp, pyssla med djuren hemma och umgås med vänner var viktigt för honom. I kyrkan, som var fullsatt, märktes att han var älskad, saknad och hade många vänner.

Trots att begravningar alltid är jobbiga så är det trösterikt tycker jag. När prästen talar om gud och att han tar emot de sina känns det skönt.

När min farmor begravdes var det ingen präst som talade. Farmors familj är ateister och jag hade jobbigt med den begravningen. Det kändes inte som ett bra avslut. Jag vill ha en präst som säger alla dom där sakerna om Gud. Det är fint och det ger tröst. Jag kan nog inte påstå att jag är religiös eller speciellt troende men det hör en begravning till.

Inga kommentarer: