fredag 7 januari 2011

Dag 5

.
Efter dagens frukost begav jag mig (tillsammans med mor) till Göteborg för att åka och hejja på Tarraks valp Ninja som skulle ställas ut. Och vad bra det gick sen då... För ett par dagar sedan 9 månader fyllda och yngst i klassen placerade hon sig 2:a. Ett första pris och kanonkritik. Söt som en docka och underbart temperament precis som sin mor och far.

Så till dagens diet-snack då.

En liten suck slapp ur mig när jag ställde mig på vågen och den visade 2 hekto mer än igår, alltså 68,4 kg. Men men, jag kan ju inte gå ner flera kilon varje dag ;). Dagens mat har varit en höjdare rätt igenom.

Dagens frukost bestod av en tallrik Yoghurt, 1 ägg, 1/2 avocado och en kopp kaffe.

Lyxlunchen blev Ryggbiff med rödlökskeso och balsamdressing (recept längre ner).

Mellanmålet: En tallrik lättfil
Middag: Gulaschsoppa (recept nedan)




Dressingen:
1 msk Dijonsenap
5 msk balsamvinäger
1 msk olivolja
Ner med allt i en burk tillsammans med en vitlöksklyfta och låt gotta till sig.

Gulaschsoppa
400 g nötfärs
2 gula lökar
2 klyftor vitlök
2 morötter
1 bit rotselleri
2 paprikor
2 msk tomatpure
1 msk paprikapulver
1msk spiskummin
1 msk japansk soya
1 liter kokande vatten
Salt och peppar

Skär alla grönsaker i mindre bitar . Fräs upp nötfärsen i en gryta.
Tillsätt grönsakerna,tomatpure, paprikapulver,spiskummin och soya.
Rör ordentligt från botten så att allt blandar sig.
Låt allt fräsa ihop och tillsätt kokande vatten
Koka ihop och smaka av med salt och peppar.


Recepten har jag hittat på den här sidan.

2 kommentarer:

lojocas sa...

Din mat såg godare ut idag. Grattis till dig och pappa Tarrak - det gick ju väldigt bra för söta Ninja!
Kram och tack för igår

Anonym sa...

Du får spara alla recept så sätt ihop det till en bok. Speciellt om det visar sig ge det resultatet du förväntar dig. Då kan du bli rik:).- Va trevligt det var att träffas igår. Självklart hör jag av mig i god tid innan MH:t Kram Anki och Siri