tisdag 27 januari 2009

Amma

.
Sitter o kikar på ett program på 5:an som handlar om att amma, både sina egna och andras barn. Amning om nåt är väl ett ämne som på ett eller annat sätt rör upp känslor i folk. Amning är det naturligaste som finns men när man ammar ett barn som själv kan rota fram tutten då tycker jag att man har ammat lite för länge. Jag kan inte säga varför men det stör mig på nåt sätt.

Att amma någon annans barn är för mig också ganska otänkbart. Men om jag tänker efter riktigt noga så kanske jag skulle kunna amma nån annans unge om jag hade varit "tvungen" och det hade varit kris och panik... men inte för skojs skull.

Att amma på offentliga platser stör inte mig det minsta, man kan faktiskt göra det disktret men vet att det finns folk som tycker att det är jättestötande.

För min egen del har jag tänkt att helamma till Lilltrollet är 6 månader och sen får det bli nätter om han fortfarande "kräver" det. Jag trodde aldrig att jag skulle tycka det var så mysigt att amma som jag tycker. Det är avkopplande att bara koncentera sig fullt ut på Leo för en stund.

Vad tycker ni? Skulle ni kunna amma andras barn bara för att vara lite hjälpsam eller amma tills ert barn är 4 år?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Näe, jag säger som du: När ungen själv kommer och ber om "tutte" på ena eller andra sättet, då har det gått för långt! Amma är bra - med måtta!
Vad gäller amning på offentlig plats så har JAG inget emot det, men eftersom det finns de som har det anser jag att man kan sköta det snyggt. Man MÅSTE ju inte sätta sig på första parkett och fläka upp tröjan och bara häva ut dem, om du förstår vad jag menar. ;)
Och jag är tveksam till om jag skulle kunna ställa upp som amma, om det inte vore bästa kompisen, syrran eller nåt. Däremot pumpa ur och ge på flaska - jajamensan! Men det där med att amma ett barn är så himla intimt; det är inte bara ett matande. Så det vill jag nog "spara" till "rätt" barn. Nu lär jag ju aldrig hamna i den sitsen så att jag blir "mjölkmaskin" igen, men ändå... ;)

Fast, lite avis är jag på dig som får amma ditt lilltroll... Det ÄR verkligen mysigt. ;)

sonja the one and only sa...

Jag har ju aldrig haft den turen att ha tillräkligt me mjölk tyvärr. men tycker man ska få amma vart man vill. man kan ju som sagt sköta d snyggt o d e ju inte till vilket syfte som helst mammor tar fram tuttarna. men i 4 år nä d tycker jag nog e lite småäckligt. amma ngn annans ja om d e kris men inte bara sådär.

o tack föresten ska bli spännande att börja jobba

Livet i Fastarp sa...

Tack snälla, jag ska göra mitt bästa. :) Kanske kommer bloggen att ta en annan form och inte vara så "hundig". Ha det toppen och du, snart är det helg - igen! *längtar*

Kram